Om Senderöd

Från början låg området på Pålsjö Östra som då ett odlingslottsområde. Då kommunen 1980 skulle bebygga platsen för att staden skulle växa flyttades området till nuvarande plats och Koloniföreningen Senderöd bildades – det senaste tillskottet till Helsingborgs kolonibestånd.

Föreningen arrenderar 83 900 m² och det finns 177 kolonilotter på området. De skiftar i storlek från 279 m² upp till 592 m². Detta område har av kommunen fått en arrendetid på 10 år, med 5 års uppsägning. Avtalet löper ut 31/12 2029 och omförhandlas därefter.

Föreningens styrelse består av ordförande, kassör plus tre styrelsemedlemmar samt två suppleanter och har cirka 12 styrelsemöten årligen. Medlemsmöten under året är årsmöte och sommarmöte. 

Grusgångarna mellan kolonierna har namn efter blommor och träd. Varje kolonist håller sin bit av gången ogräsfri. Föreningens medlemmar är i blandade åldrar från barnfamiljer till pensionärer som samlas via ett gemensamt odlingsintresse. Ca 10-15 stugor säljs varje år.

Det finns 3 duschar och 11 toaletter, varav två toaletter är handikappanpassade. Tvättstugan, duscharna och toaletterna vid huvudentrén renoverades 2009 och en ny dusch byggdes sidan om toaletten vid dansbanan 2012. Det finns också tvättstuga med två tvättmaskiner. Källsorteringshuset stod klart 1999.

Utanför området finns en parkering för medlemmarna. Det finns också en handikappsplats direkt i anslutning till huvudgrindarna.

Engagerade medlemmar har byggt ett nytt föreningshus som stod klart 2010 då föreningen firade 30 år. Föreningshuset kan hyras av föreningens medlemmar till ett  förmånligt pris. Föreningen har också en festplats med dansbana och scen för orkester. Här arrangeras bland annat midsommarfest och loppmarknad.

Inom koloniföreningens domäner finns stora härliga grönområden. Det finns också en lekplats med gungor och sandlåda. År 2002 anlade föreningen en boulebana.

En inträdesavgift betalas av nya medlemmar. Om det inte finns kommunalt avlopp kopplat till kolonin så förbinder sig den nya kolonisten att koppla in sig på det kommunala avloppet och betala en avgift till föreningen på som ersättning för utförd grävning. Kolonisten har då tillåtelse att koppla in vask/diskho till det kommunala avloppet.  Möjlighet finns även att koppla in dusch och/eller toalett. Exakta summor finner du på inträdesblanketten.

Se även ”Att tänka på innan du köper koloni

 

 

Alla bilder på denna sida är tagna av våra kolonister.
Sugen på Senderöd? 
Här hittar du de stugor som just nu är till salu!